Tips voor werkgevers

  • Nodig je werknemer uit voor een gesprek. Maak het liefst tijd voor een persoonlijke babbel in plaats van een telefoongesprek tussendoor. Ga eventueel thuis langs of spreek af op neutraal terrein. Uiteraard respecteer je de wens van je werknemer. Soms ziet die een gesprek (nog) niet zitten.
  • Stuur een mooi kaartje uit je eigen naam. Zet dus niet alleen je naam mee onder het kaartje van alle collega’s.
  • Vraag naar de wensen van je werknemer (het werkregime, starten met aangepast werk, wat heeft hij/zij nodig om zich goed te voelen…).
  • Plan voor je werknemer die weer start een moment om even te wennen. Denk aan een lunch met het team, een koffiemoment… Dat mag dan voor één keertje een beetje uitlopen.
  • Stel een vertrouwenspersoon aan die eventuele problemen kan signaleren of bij wie je werknemer terecht kan om even te ventileren.
  • Neem bewust tijd om de bezorgdheden van je werknemer te bespreken.
  • Verwittig je team dat je werknemer nu vooral zachtheid en begrip nodig heeft.
  • Laat op de eerste echte werkdag zien dat je werknemer welkom is en dat je er bent voor hem/haar. Zorg bijvoorbeeld voor een bloemetje, een mooi fotolijstje om zelf te vullen, een kaartje op het toetsenbord…
terug